lördag 4 augusti 2012

Kakel och klinker, hall och badrum nere

Det finns en miljard kakelsorter och lika många klinker och alla snygga kostar en miljard också...per kvadrat. Det här med inredning är som bekant inte riktigt my cup of tea, men nu är det nog bara att gilla läget och inreda, om inte min man ska få sätta stilen i vårt hem, har en känsla av att det kan bli en aning för modernt för mig då (eller kanske dottern, då får vi rosa väggar, fluffiga heltäckningsmattor och kristallkronor i taket toppat med hästtavlor på väggarna)
Tillbaka till kaklet... Och klinkern... I alla fall. Jag har kommit så här långt: Vi ska ha samma klinker i hallen och badrummet. Vilket?  Vet inte riktigt ännu, men jag har hittat ett italienskt märke som tydligen ska vara rätt välkänt för alla som inte lever med huvudet i en hink (vilket jag då uppenbarligen gjort) Atlas Concorde. Och de är tydligen rädda om sina bilder(alltså man kunde inte högerklicka och spara bilden i nåt lämpligt format på nåt lämpligt ställe som man skulle kunna glömma bort så man får lov att gå tillbaka och spara igen så att man kan kolla i vilken mapp den hamnar, ni fattar. Eller så har ni stenkoll på era nedladdningar och fattar inte vad jag surrar om) så ni får nöja er med en skärmdump på det tilltänkta golvet i hall och badrum. Klinkerns namn är så stiligt som Trust och färgen är silver. Hur flådigt som helst. För att ha råd med det flådiga golvet (det ingår kakel och klinker upp till  300kr/kvm i entreprenaden, vilket kändes som om det var rätt ok budget när man rent teoretiskt sitter och tittar på ett köpavtal, men gå till en kakelaffär och leta, det är typ en av hundra som ligger under 300 kr/kvm. Det är fler som ligger på priser över 1500kr/kvm) så väljer vi ett matt vitt kakel på väggarna i badrummet. Det är inte bara av kostnadseffektiva skäl som vi väljer det, vi har det i vårt badrum idag och jag känner mig rätt nöjd med det. Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag har blivit extremt konservativ. Kolla köket, hur vi inreder badrummet, vilken färgställning vi väljer. Det påminner om nåt... Just det, huset vi bor i idag...

Tillbaks igen till kaklet. För att våra matta vita väggar inte ska tråka ihjäl oss så vill vi såklart ha lite dekorationskakel på väggarna. Jag hittade en toksnygg (den är snyggare live) mosaik från Golvabia, lite guldigt med natursten, så man får lite varmare toner i badrummet också. Den blir rätt snygg mot golvet också, i alla fall när jag testade i butiken. Tanken är att naturstenen ska plocka upp tonerna från golvet och knyta samman väggar och golv till en harmonisk enhet. (Åh fyfan, det där lät som Ernst eller nåt...)

Så långt har vi kommit med kakel och klinker. Nu är det bara övervåning och kök kvar. För nu när jag skrivit om det här är det väl hugget i sten, nu kan jag inte ändra mig igen. Eller?


Ps
Här kommer en uppdaterad bild på huset. Panelen blir liksom snyggare på, än i en källare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar