måndag 22 april 2013

Vi fortsätter där Ekohus och BWN Bygg slutade - projekt övervåning

Det var länge sedan jag skrev ett inlägg nu! Det tog lite tid att komma in i huset, inte rent fysiskt, utan mentalt.  Men det är klart, jag har bott i mitt förra bostad i drygt tjugo år, jag antar att det inte är något man bara trycker på en knapp och så försvinner det.

Nu har vi i alla fall påbörjat projekt övervåning. Vi hade inte riktigt råd att bygga allt som vi ville ha, då får man lova att prioritera. Vi konstaterade att vi bodde med tre sovrum, det fungerade även om det var trångt. Därför bestämde vi oss för att lägga pengarna på garage och bygga övervåningen själv. Budgeten tillät ändå att få lite klart, så övervåningen är isolerad, har spånskivor på golvet och badrummet är klart. Så det är ju bara att slå upp lite reglar och bygga rummen :-) Nåja, bara och bara, men det är i alla fall roligare och vi kan se resultat från start, till skillnad från om vi hade fått lov att börja med isolering, trappa och golv.

Nu har vi i alla fall kommit en bra bit på väg, så här kommer lite bilder över våra framsteg.
Gipsning av tak påbörjas på den södra halvan av övervåningen . Isoleringen består av träfiberull som har blåsts in i väggar och tak. Träfiberisolering ger väggarna samma egenskaper som påminner om timmer. Mindre fuktskänsligt, bra värmekapacitet under de riktigt kalla perioderna. 

Bild på norra sidan. Vi har inte ännu hunnit bära ner allt som hamnade på vinden under den mer eller mindre kaotiska flytten. Det får vi snart göra något åt om vi ska bygga rum åt det här hållet också...



Första rummet börjar ta form, det är lite magiskt över det hela. Barnen fattar knappt hur stora rum de ska få alldeles själva - de är ju vana vid att dela eller ha max 8-9 kvm. Jag misstänker att de inte kommer att få några problem att fylla de här rummen heller.

Även om vi inte direkt har tummen mitt i handen så är det skönt att få hjälp av ett proffs. Det är tur att man har vänner som är just det :-)



Övervåningens minsta rum (om man räknar bort klädkammaren, vilket vi i och för sig inte borde göra eftersom två av barnen just nu sover i vår framtida garderob nere...) Det är ungefär 12 kvm.

Här kan vi se en av de saker jag gillar med vårt hus just nu, men som jag säkert kommer svära över i framtiden. Alla rum uppe har fått sig ett litet krypin så att barnen kan ha en liten myshörna. Ganska länge kommer de att kunna ta med en kompis in också. Fick jag som jag ville skulle vi göra en vägg och lönndörr, men jag misstänker att jag ger efter för det mer praktiska alternativet draperi.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar