onsdag 28 december 2011

Billigt eller...

Jag vill ha gamla dörrar i mitt nya hus. Jag tycker att det ser så trist ut med allt nytt det känns som om det inte finnns någon själ i ett nytt hus. Även om jag kan köpa dörrar med speglar, så känns de platta och tråkiga jämfört med en gammal dörr som jag själv har skrapat ren, slipat och målat. Det är en helt annan tyngd i den gamla dörren. De har fått sina bulor och repor, de finns där och kan anas under färgen. Då känns det inte som om det gör något om det blir nån bula till under resans gång. Så jag kollar in på favoriten blocket, Bingo! Där var det nån som vill sälja tolv stycken gamla dörrar. 400 kr st, värsta kapet! Eller? En ny dörr går på ca 12-1400 kr. En på byggmax går på 500 spänn. Då är de kompletta med karm, dörrtrycke och låskista. Och inte behöver de skrapas, slipas och målas heller... Det blir samma pengar, minst, men massa mer jobb. Jag måste nog klura på det en liten stund till... Fast en ny dörr är ju säkert inte producerad på samma miljövänliga sätt som den gamla... Och den levereras säkert färdigmålad med nån hemsk modern färg som emitterar mjukgörare och flamskyddsmedel...och den är fortfarande tråkig... Det kanske finns låskistor och dörrhandtag på blocket också? Bäst att kolla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar