fredag 16 december 2011

Kontrollansvarig

I dag har vi träffat vår kontrollansvarig, Johan Westermark - JWbyggkonsult. Vi fick hans namn från bekanta som var nöjd med hans jobb som kvalitetsansvarig(som det hette innan den nya plan- och bygglagen). Gissa om det var skönt att prata med någon som hade byggkunskaper som inte var säljare. Om jag gör om den här resan någon gång så kommer jag att kontakta en kontrollansvarig tidigare i processen. Det känns som om jag kunde ha undvikit sömnlösa nätter när jag har klurat, funderat och surfat på telefonen efter alternativa värmekällor, ventilationssystem och isoleringstjocklek...

Om jag har förstått saken rätt så är den kontrollansvariges uppdrag mer omfattande än vad den var tidigare. Nu måste man faktiskt ut och göra kontroller på bygget också. Det känns tryggt.Om du vill läsa mer om bygglovsprocessen så har Uppsala kommun en bra tjänst - Bygglovsguiden. Den är uppdaterad med de nya reglerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar