onsdag 6 juni 2012

Räkna med extrakostnader

Jag har verkligen försökt att förutse alla kostnader och ta med dem i kalkylen. Men det har gått tre veckor och vi ligger redan över med ca 50'! Först klantade jag mig med beräkningarna för VA anslutningen. Jag hade fått det till 66' (vilket jag tyckte var rätt mycket ändå). Men jag vet inte hur jag ställde till det för när jag pratade med kommunen så kom de fram till 90'. Ett nätt felslag på 24'. Där rök tanken för dagvatten tänkte jag och vips så blev det 2,6 till i returavdrag eftersom den redan var beställd...

Schaktning till VA på gång. 
Nästa miss skyller jag glatt på vår huvud-entreprenör BWN Bygg. Anslutningen till VA ligger på andra sidan tomten, vilket är tydligt uppmärkt på nybyggnadskartan. Men jag har ju aldrig läst någon sådan förut, så jag fattade inte vad det var(såg det inte ens förrän den blev utpekad av tjänstekvinnan på kommunen). Det kändes logiskt att anslutningen skulle ligga i gatan i närheten till huset - alltså skulle de offererade tio meter schaktning räcka gott och väl, vi har ju bara 4,5 m till tomtgräns. Nu blev det 16 meter och 7,5' extra för grävning... Det kändes ändå rätt billigt med tanke på att VA anslutningen låg tre meter ner!

Här har vi precis gått på servisen till kommunens VA ledning. Mannen i gropen är normallång

Kontrollansvarig var helt lyrisk när han var här och kontrollerade schaktbotten.
Bättre markförutsättningar kan man tydligen inte ha. Det låter betryggande. 
Men det kommer mera... Vi har en rätt lättgrävd tomt, markentreprenören, Skuttunge Mark och Bygg, har inte behövt tagit bort mer än det absolut nödvändiga eftersom det har varit sån fin jord under. Vi har också valt att spara alla stenar (eftersom jag är lite förtjust i sten) så dem har vi inte behövt köra bort. Vi har lagt en hel del jord på tomten för att jämna ut och få lite kullar. Ändå har det gått iväg åtta lass jord, varav fyra ingår i offerten. Zapp så gick det 7,5' till! Det hade varit schysst att ha med i kalkylen. Jag vet inte vad som är rimligt, jag antog nog att fyra lass skulle vara i underkant, men kanske inte så mycket i underkant. Å andra sidan har vi fått mycket extrajobb gjort av Skuttunge, så den kalkylen jämnar nog ut sig.

Så här fint blir det. 
Summa summarum kan man säga att alla kan räkna fel och jag räknade mest fel, fast jag är ju å andra sidan en glad amatör :-)

2 kommentarer:

  1. Precis detta du skriver är det jag fasar för nu när vi inom kort ska sätta igång med grunden. Har hört att det är just grunden och markarbetet som med all säkerhet kan sticka iväg. Hoppas att det inte blir mer extrakostnader för er! Trevlig nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns risk för att det drar iväg ordentligt. Vi hade ändå tur, vi hade lika gärna kunna haft lera och varit tvungna att påla. Då hade vi kommit upp i ca 150' till.

      Lycka till med starten, vi gjuter på fredag!

      Radera