torsdag 9 augusti 2012

Kakel och klinker, badrum uppe

Vi har idag ett badrum på ungefär 2-3 kvadrat. Det är verkligen så litet det går. Jag har varit på mindre toaletter, men då är det bara WC och handfat. Vi har klämt in dusch, tvättmaskin och förvaring för alla handdukar också. Fattar ni hur lyxigt det kommer att bli med TVÅ badrum! Båda på över 6 kvadrat! Vi kommer kunna dansa vals i våra badrum :-) Nåja, vals kanske är att överdriva, men foxstrot i alla fall.

Nu har vi gjort lite mer blocket fynd. Vi har ungefär 14 kvadrat kakel som ligger här hemma och väntar på att bli matchat. Och som jag skrev i en tidigare kommentar, så funderar jag på att matcha med rosa och blått.  Kaklet har en vitgrå grundton, men är melerat i rosa, grå och blå toner. Jag är ju en sucker för blått, framför allt den här turkosblåa som man kan ana i plattan, så jag funderar på att lyfta fram just den blåa tonen med någon dekorationsplatta. Blocket fyndet då? Jo, det är 15 kvadrat vitt kakel i samma storlek som det kakel vi har hemma. Ja, typ samma storlek. Måttet är väl 15x20 båda två, de är från samma tillverkare, men det skiljer ca 2 mm i storleken. Eftersom jag tänkt den ena på högkant och den andra på bredden i tegelstensmönster så tror jag inte att det kommer att observeras. Och för 500 kr för 15 kvadrat så känns det som vi kan kompromissa lite.
Här en bild på den melerade plattan tillsammans med en riktigt snygg dekorplatta, tyvärr gick den bort då Stefan fick vibbar av färgat porslin från föräldrarhemmet. 
Just nu håller jag på och funderar över olika mönster på väggarna. Lite frustrerad är jag att de designprogram som finns på nätet för badrum inte tycks vilja fungera på min dator. Jag får väl ta till stenåldersmetoden papper och penna. Kanske ska plocka fram akvarellådan :-) Eller så lånar jag ungarnas vattenfärger...

Golvet då? Det har jag inte klurat ut ännu, men det blir nåt åt det gråa hållet. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar