söndag 26 augusti 2012

Vitvaror till ett hus

Det var ett tag sedan Ekohus uppdaterade sin leveransspecifikation. Det leder till att vitvarorna är något inaktuella(om man ska vara snäll, i verkligheten är det något stenåldersbetonat över dem :-)). därför valde vi i alla fall att plocka bort hela paketet för att själva ordna med vitvaror. Det svåra med det är ju att det finns en eller två att välja mellan. Så var vi där igen. Oändliga val och kombinationsmöjligheter, tur att man har en sak som begränsar en: pengar...

Här kommer mina val (vi får se hur mycket vi kan pruta, annars får vi välja om)

Kyl och frys i rostfritt från Siemens. Kylen har naturligtvis A+++ märkning. Frysen har bara A++, men då får vi å andra sidan No frost funktion (en avfuktare ser till att luften i frysen är helt torr - Torr luft= inget vatten Voila! Ingen is.) och hör och häpna Icetwister! Bara det gör ju att man måste ha den :-) Det är Stefan som bestämt att det ska vara rostfritt... Spelar ingen roll, syns ju inte under alla teckningar och viktiga lappar från skola och dagis(ja, jag vet att det heter förskola, men det blir så tjatigt att skriva skola och förskola, så rent spåkestetiskt  passade dagis mig bättre, ok?)

Diskmaskin - eftersom vi ska ha upphöjd diskmaskin, blir det ett måste att ha den integrerad, annars kommer det att se riktigt skumt ut. Då blev urvalet på Tretti.se riktigt enkelt eftersom det finns bara en med A+++ som är integrerad och det är en billig liten historia från Bosch. Tre lådor är i och för sig tilltalande, men 12' för en diskmaskin är inte lika tilltalande. Så jag backade ett steg på energieffektiviteten och hittade en Telefunken för 4,8' istället. Också den med tre lådor. Men telefunken, vad är det? Televinken har jag hört talas om, även om det var länge sen, men jag vet inte om han kan diska. Jag har inte bestämt mig för vad det blir ännu, det finns ju några maskiner till mellan de där två.


Induktionshäll. Jag var inne på att snåla in och ta en gammal hederlig spis, eftersom det är ungefär en tredjedel av kostnaden mot inbyggnadsugnar (man ska ju ha både micro och vanlig ugn) och häll, men min man vägrar. Så då kan vi väl lika gärna fläska på ordentligt med en extrabred induktionshäll. Vi har ju svårt redan idag att få plats med all mat på spisen, så jag ser fram emot när killarna blir tonåringar :-). Mitt mer exclusiva val (i alla fall dyrt) är en 80 cm bred häll från Kitchen Aid. Förutom att det är stop and go funktion som jag gillar, så har den också en grillplåt som gör att man enkelt kan konvertera hällen till en grill. Me like :-). Om man tycker att det är lite dyrt med knappa 14' för en häll kan man backa till en Bosch för 9,5'. Den fungerar nog den också...

Ugn och micro blir lågbudget, framför allt micron. Vi använder den till att värma välling och rester. Nån gång ibland en "gorbypizza" som min man säger (Då täcker han in både gorby pirog och billy pizza och nåt av dem brukar vi ha hemma). Ugnen hittade jag en prisvärd från husqvarna på 74 l för 6' kr. Helt ok, med inbyggd termometer och pyrolysrengöring.




Tvätt och tork. Här blir det Bosch igen. Jag har en ganska enkel urvalsprocess, jag går in på tretti.se, sorterar på energieffektivitet och centrifugeringseffektivitet och väljer den billigaste med skumsensor i sköljningen. Då inbillar jag mig att jag fått den maskin som åtminstone tvättar mest energisnålt, lämnar minst vatten och tvättmedelsrester i kläderna. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur rent det blir. Jag tror att det blir tillräckligt rent med vilken maskin som helst. Vi är alldeles för hysteriska med att få bort smuts i dagens samhälle. Tvätta med silverjoner för att få bort alla bakterier - ah men hallå! De bra bakterierna då? Vill vi inte ha kvar dem? Oups! Of topic, igen...

Tumlaren blir en kondenstumlare med värmepumpsteknologi och självrengörande kondensor. Det lät väl hightech?

Hmm vad är det kvar nu? Just det såna där tråkiga saker som fläkt och förhöjningssocklar och droppskyddsbrickor. Nåja jag kan skriva några ord om fläkten. Vi har valt att ha en extern motor till fläkten eftersom vi har öppen planlösning så är det ju skönt att slippa något av oljudet när man slår på fläkten. Det tråkiga är att en fläkt med enbart styrning kostar lika mycket som vilken annan fläkt som helst.

Det lutar i alla fall åt en kåpa från Franke. Kruxet är väl att den är lite bred. Den är 90 cm och det ger bara 10 cm kvar på varje sida. Det kanske ser skumt ut. Nästa krux är att jag inte vet var jag ska göra av mina kryddor. Fast de mår väl hur som helst bättre nånstans där det inte är fullt så varmt...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar